Ručni rad nema konkurenciju

Iako živimo u vremenu kada su ručne radove zamenile mašine, firma Princ iz Požege od 1990. godine bavi se ručnom izradom kožne galanterije i do danas nisu zamenili vešte ruke mašinama.

Samo jedan ženski novčanik koji se ručno pravi u ovoj firmi ima preko 28 delova koje treba postaviti na pravo mesto da bi bio onakav kakav su dizajneri zamislili, a za sklapanje delova nekada je potrebno i po osam časova.

„Svakom detalju mora da se posveti posebna pažnja. U ovo vreme ima mnogo mašina, sve se digitalizuje i sve se olakšava, mi mislimo da dugo nećemo imati konkurenciju jer ništa ne može da zameni ručni rad, pedantnost u obradi kože i iskustvo koje je godinama sticano“, rekla je dizajnerka Neda Marjanović.

olovke
Foto: ZooMUE

 Vlasnik firme je samouki majstor Ljubomir Marjanović iz Požege, koji je pre trideset godina sasvim slučajno došao da ideju da poče da se bavi pravljenjem proizvoda od kože .

„Ja sam radio u Jugopetrolu i kada dobijem kožni rokovnik, njega sam čuvao i u njemu pisao cele godine, a kada dobijem od pvc-a njega sam poklanjao drugima ili davao ženi da piše recepte. Ideja je dakle bila da nešto pravim za nekoga ko hoće da se razlikuje od drugih kada poklanja ili kupuje za sebe“, istakao je direktor firme Princ Ljubomir Marjanović.

Pored ručne izrade kožne galanterije, ono po čemu su poznati je izrada i ručno oslikavanje ešarpi od sirove svile.

Ručno oslikavanje ešarpi
Foto: ZooMUE

„Svila je kao materijal izuzetno luksuzan, lepršav i sjajan. Pojavila se potreba za novim proizvodom, svaki komad koji napravimo je unikatan, nije moguće napraviti dva potpuno ista komada jer se sve ručno oslikava i tu je zapravo ključ svega“, kaže dizajnerka ešarpi od svile Aleksandra Marjanović.

 A jedan proizvod koji se po rečima Marjanovića izdvaja od ostalih je posebna olovka.

„Olovka Srbija je definitivno proizvod koji se izdvaja, to je poslednje što smo radili. Do sada Srbija nije imala nešto svoje što bi poklonila, ranije kada su dolazili ljudi iz inostranstva kod naših ljudi, oni su im poklanjali neke druge olovke, a mi smo se trudili da napravimo olovku da na njoj bude grb Srbije“, dodao je Ljubomir.

Ova porodična firma trenutno ima oko 400 artikala  u svom asortimanu, a u narednom periodu se nadaju da će asortiman biti još veći i da se tradicija duga preko 30 godina neće prekinuti.

Zlatiborske Novine / ZoomUe