4.3 C
Zlatibor
Srijeda, 7 Decembra, 2022

Najbolje užičko – “Žestival” bogatstva zapadne Srbije

Međunarodni festival prirode i tradicije “Žestival” je privredno turistička manifestacija koja je prvi put održana 2006. godine. Deceniju kasnije grad, Užice u saradnji sa Regionalnom privrednom komorom, Poslovnim klubom zapadne Srbije, Regionalnom razvojnom agencijom Zlatibor, Poljoprivredno savetodavnom i stručnom službom Užice i Turističkom organizacijom Užice obnavlja manifestaciju sa ciljem da ona bude u funkciji očuvanja tradicije, promocije i plasmana autentičnih proizvoda užičkog kraja.

“Žestival” ima zadatak da predstavi prirodne resurse, kulturno – istorijsko nasleđe i tradiciju regiona zapadne Srbije, kroz kulturno – umetničke sadržaje, edukativne radionice i izložbe. U cilju kulturne razmene, poštovanja svih naroda i kultura i promovisanja kulturnih različitosti, na Festivalu izlažu svoje proizvode preduzetnici i proizvođači iz Srbije i zemalja iz okruženja.

“Resursi kojima raspolažemo na ovom području nisu zanemarljivi, čak su u globalnim okvirima veoma traženi i cenjeni. Imamo ideju da pokažemo da ljudi odlično rade i zarađuju od proizvodnje rakije, džemova, sokova, organske hrane. Želimo da što veći broj ljudi podstaknemo da razmišljaju kako da od naših kapaciteta naprave biznis. Kod nas se hemija koristi mnogo manje nego u nekim drugim delovima sveta – Nemačka, Holandija, Belgija su u procesu dehemizacije. Zato je cela naša priroda velika šansa, a cilj „Žestivala“ je da podstaknemo ljude da iskoriste svoju prednost”, objašnjava predsednik Organizacionog odbora festivala Branislav Mitrović.

Imajući u vidu da je područje zapadne Srbije poznato po velikom broju licenciranih proizvođača voćnih rakija (“žestine” – otuda i naziv festivala), “Žestival“ obuhvata i prezentaciju i degustaciju, prirodnih, tradicionalno proizvedenih rakija već afirmisanih proizvođača koje su prepoznatljive na inostranom tržištu, ali i rakija malih proizvođača koja tek osvajaju domaće tržište. U cilju poboljšanja kvaliteta ovog pića na manifestaciji se vrši ocenjivanje uzoraka rakije po kategorijama.

“Naš cilj je promocija domaćih proizvoda ovoga kraja koji treba da nađu put do zahtevnog tržišta. Nije nam cilj da promovišemo rakije kao alkoholno piće, već voćne rakije kao hedonističko piće, koje s obzirom na kvalitet može biti značajan izvozni proizvod” , naglašava Mitrović.

U temelju ove manifestacije je tradicija.

“Veoma zanimljiv je podatak da je 1892. užički preduzetnik Toma Naumović u Briselu izlagao užičku klekovaču i dobio zlatnu medalju. Poslednjih decenija pojavom sve većeg broja porodičnih destilerija i uključivanjem nauke u celi proces, naše rakije na domaćem i stranom tržištu zauzimaju važno mesto”, ističe Mitrović, dodajući da pojedine rakije na svetskom tržištu imaju višu cenu nego škotski viski i francuski konjak. “Međutim, mi smatramo da voćna rakija još nije dovoljno afirmisana, da se o ovom bitnom proizvodu sa velikim mogućnostima ne govori na pravi način.”

Zato je misija “Žestivala”, između ostalog, da razbije predrasude o rakiji kao “piću siromašnih za brzo opijanje” i predstavi je kao vrhunski proizvod koji se, kako kaže jedan od slogana “ne pije, nego degustira, u njoj se uživa” i predstavlja “divno putovanje” kroz svet nastao od kvalitetnog voća.

Tokom dva festivalska dana krajem avgusta u kulturno-umetničkom programu nastupaju užički folklorni ansambli, pevačke grupe, organizuje se i veče muzike, poezije, sećanja na staro Užice, užičke kafane i boeme.

Pored izložbe poljoprivredne mehanizacije svake godine posetioci Žestivala mogu da prisustvuju promociji i degustaciji najveće komplet lepinje na svetu, čuvene Šuljagine lepinje sa sve.

Izvor: predsednik.rs

spot_img
spot_img