Užice primer dobre prakse u Srbiji po gradskom i prigradskom prevozu


Grad Užice je još 2015. godine, putem tendera po prvi put u ovom gradu, sklopio ugovor sa prevoznikom „Bečej prevoz“, o uslugama prevoza građana u gradskom i prigradskom saobraćaju. Ugovor je potpisan na pet godina, i sada, na isteku, obe strane naglašavaju da su zadovoljne saradnjom i poslovanjem. 

U oktobru mesecu ove godine, završava se petogodišnji  ugovor, koji su potpisali grad Užice i „Bečej prevoz“. Do sada, bez nekih većih problema, građani su se prevozili u gradskom i prigradskom saobraćaju. Reč je o 22 linije na teritoriji grada Užica, uz godišnje pređenih oko 1,2 miliona kilometara.

„Moram da kažem da smo zadovoljni funkcionisanjem gradskog i prigradskog saobraćaja u poslednjih pet godina. Građani su zadovoljni takođe, jer se voze po malim cenama, mislim čak najmanjim u celoj Srbiji. Važno je da istaknem da je naše insistiranje u tenderu bilo da se prihod od prodaje karata slije u budžet grada, a prevozniku su usluge prevoza plaćane po pređenim kilometrima. Kada sve saberemo, Užice je za prevoz putnika izdvojilo oko 50 miliona dinara, što je mnogo manje u odnosu na druge gradove“, kaže za INFO 24 Nikola Mksimović, direktor JP „Užice razvoj“.

Na početku potpisivanja ugovora sa prevoznikom, kaže Maksimović, insistiralo se da autobusi za prevoz građana budu kvalitetni i u tom trenutku, ne stariji od 10 godina. Vodilo se računa i o redu vožnje, odnosno, grad je insistirao da svi polasci i dolasci moraju biti isključivo na vreme. 

„Samim dolaskom novog prevoznika, sa kojim smo veoma zadovoljni, povećali smo prihode, za oko tri do četiri miliona godišnje, odnosno, sve veći broj građana sada koristi ovaj javni prevoz, jer su uvideli prednosti, a i redovnost polazaka i sigurnost“, kaže Maksimović.

Niske cene karti za prevoz privukle veliki broj Užičana

U startu je u gradu na Đetinji napravljen zonski način prodaje karata, pa se tako Užičani, poslednjih pet godina, voze po najmanjoj ceni karte u Srbiji. Primera radi, od početka do kraja grada, čak i do bolnice, cena karte je samo 30 dinara, dok je od centra do susedne gradske opštine Sevojno, to 50 dinara. Postoje i povlašćene kategorije stanovništva koje se voze bez plaćanja, a to su penzioneri sa preko 65 godina i penzijama manjim od 25.000 dinara. Takođe, svi osnovci imaju besplatan prevoz, dok srednjoškolci kartu plaćaju u pola cene. I osobe sa invaliditetom i težim bolestima ne plaćaju gradski prevoz.

Novi zakon traži nove motore, sa manjim zagađenjem

U oktobru mesecu ističe petogodišnji ugovor sa Bečej prevozom, pa će se tako, poštujući i odredbe novog zakona, ući u javno – privatno partnerstvo sa budućim prevoznikom. Trenutno se pravi elaborat za ove namene, a sasvim sigurno tražiće se još kvalitetniji autobusi, koji će biti ekološki, sa motorima EURO 5. Ako to bude izvodljivo, tražiće se i autobusi koji troše gas.

„U toku ove godine očekujemo raspisivanje novog tendera, a nakon saglasnosti Republičke komisije za javno – privatna partnerstva, zaključićemo ugovor sa najboljim prevoznikom. Tražićemo još kvalitetnije autobuse, a to znači da imaju i klimu, da budu niskopodni, jednoobrazni. Takodje, u pojedinim delovima grada gde je povećan broj putnika koji se prevoze javnim prevozom, tražićemo da umesti mini saobraćaju midi autobusi, koji imaju više od 30 mesta“, kaže Nikola Maksimović.

Inače, u prethodnom periodu jedan od problema bila je visoka cena peronske karte, pa iz Užice razvoja poručuju da će to biti korigovano, na zadovoljstvo putnika. 

„Moram da naglasim da je mnogo predstavnika gradova i opština iz ccele Srbije dolazilo kod nas, u Užice, da vide naš model gradskog i prigradskog saobraćaja, kao primera dobre prakse, što je nama veoma drago. Iz ovog razloga, gledaćemo da prilikom raspisivanja novog tendera, uslovi budu takvi da mnogo više prevoznika može da konkuriše, kako bi izabrali najboljeg, a sve u cilju još boljeg funkcionisanja prevoza“, naglasio je Maksimović.

Nada Dželebdžić / Zlatiborske.rs